کد خبر 133136
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۷

مدیر عامل انتشارات سوره مهر گفت: در برخی کتاب‌ها فایل صوتی همان اثر به صورت لوح فشرده ضمیمه می‌شود، در برخی آثار فایل‌های تصویری، فیلم‌های مربوط به کتاب را ضمیمه می‌کنیم. این ایده‌ایست که در دنیا به کار گرفته می‌شود و ما هم از این روش‌های مرسوم صنعتی تجاری در کار خودمان استفاده می‌کنیم.

به گزارش مشرق، محمد حمزه‌زاده مدیر عامل انتشارات سوره مهر در گفت‌وگو با فارس، درباره فعالیت‌های این انتشارات، گرانی کاغذ، حوزه کودک و نوجوان و دفتر تازه تاسیس سوره مهر توضیحاتی داد.

 وی  درباره  دفتر ادبیات کودک حوزه هنری اظهار داشت: دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری با سرپرستی «احمد دهقان» در حال حاضر حدود 500 پروژه تولید کتاب را در دست دارد؛ رمان، رمان‌های چند جلدی، کتاب‌های حوزه تاریخ انقلاب، خلاصه خاطرات شفاهی دفاع مقدس، زندگینامه‌های داستانی مفاخر کشور، شعرها و ترانه‌های کودکان، مجموعه 48 جلدی تاریخ و تمدن اسلامی از مهمترین پروژه‌های دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری است.

به گفته وی، هر یک از موضوعات مطرح شده خود دارای زیر مجموعه‌هایی است که تعداد 5، 10 و یا 20 کتاب از یک مجموعه‌ را به خود اختصاص می‌دهند.

سبک زندگی خانواده مسلمان محور آثار حوزه هنری

مدیر عامل سوره مهر متذکر شد، مجموعه داستان‌های نوجوانان، مجموعه داستان‌های کودکان با موضوعات آزاد و موضوعاتی که در دستور کار حوزه قرار دارد (عمدتا سبک زندگی خانواده مسلمان)، از جمله آثاری است که در حوزه هنری تولید می‌شود.

حمزه‌زاده تصریح کرد: مجموعه کتاب‌های کمیک استریپ «شکرستان» یک مجموعه 20 جلدی است، از دیگر آثاری است که در دستور کار ما قرار دارد؛ خوشبختانه در حال حاضر در تولید چرخه فنی بالغ بر 100کتاب از این پروژه قرار دارد و مابقی در دست نویسندگان در حال نگارش، تکمیل یا اصلاح هستند، امیدواریم تا پایان سال همه امور به خوبی پیش رود و در نمایشگاه سال آینده بین 70 تا 80 درصد کتاب‌های پروژه‌های مذکور را عرضه کنیم.

تنوع در طرح جلدها، از ابتکارات سوره مهر

وی درباره تازه‌ترین طرح‌های روی جلد آثار سوره مهر توضیح داد: نوآوری در بسته‌بندی و ارائه محصولات فرهنگی از جمله کتاب، یکی از روش‌های مهم توسعه بازار است، ما می‌توانیم یک محصول و محتوا را در چند شکل با مواد و متریال مختلف تنظیم و عرضه کنیم که هم پاسخگوی سلیقه‌های مختلف باشد و بتواند سطوح مختلف توان خرید را راضی کند؛ تا کتاب با قیمت ارزان، متوسط و حتی قیمتی که از حد متوسط هم بالاتر باشد اولویت عرضه پیدا کند.

این مقام مسئول در سوره مهر ضمن اشاره به قیمت کتاب‌های تولیدی با شیک و شمایل بدیع عنوان کرد: در بخش رمان و زندگی‌نامه‌ و برخی آثار، ما ایده چند محصولی کردن (اینکه یک اثر را به عنوان چند محصول عرضه کنیم) در دستور کار داریم.

وی افزود: طبعا بخشی از این تغییرات باید در طراحی روی جلد، طراحی‌های داخلی، انتخاب قطع و بسته‌بندی صورت گیرد، از این رو در حال حاضر در انتشارات رمانی را داریم که با سه قطع جیبی، پالتویی و وزیری منتشر شده؛ یا کتابی را داریم که با دو جلد سخت و شومیز چاپ شده و یا اثری وجود دارد که علاوه بر اینکه در یک بسته موضوعی مشخص است(مثلا رمان‌های انقلاب) در بسته موضوعی رمان‌های نویسندگان زن هم قرار گرفته که در این بسته سر و شکل مختلف دارد.

مدیر عامل انتشارات سوره مهر تاکید کرد: طبعا اگر بخواهیم سلیقه‌های مختلف مخاطبان را پاسخ دهیم و بخواهیم به نیازها و خواسته‌های مخاطبان توجه کنیم باید در کیفیت ارائه محصولات خود نهایت دقت و نوآوری را داشته باشیم و با این شیوه تا حد ممکن فعالیت‌هامان را اقتصادی کنیم.

قیمت کتاب در طی طریق تنوع کتاب‌ها/ الصاق پوستر به کتاب نوجوانان

وی درباره این موضوع که آیا تنوع باعث بالا رفتن قیمت کتاب‌های انتشارات نخواهد شد، اظهار داشت: با توجه به بالا بودن تیراژ کتاب‌هایی که ما منتشر می‌کنیم، هر هزینه‌ای اگر معقول انجام شود در تیراژ سرشکن خواهد شد و قیمت تمام شده را به طور غیر طبیعی بالا نمی‌برد، البته کمی بالا می‌برد؛ به دلیل بالا بودن تیراژ این امکان برای ما وجود دارد که بتوانیم چنین کاری انجام دهیم.

این مقام آگاه در انتشارات سوره مهر اضافه کرد: در حال حاضر پروژه الصاق اقلام جانبی به کتاب‌ها را آغاز کردیم، مثلا در حوزه رمان‌های نوجوانان یک پوستر هم برای اتاق نوجوانان ضمیمه کتاب می‌کنیم.

وی افزود: در برخی کتاب‌ها فایل صوتی همان اثر به صورت لوح فشرده ضمیمه می‌شود، در برخی آثار فایل‌های تصویری، فیلم‌های مربوط به کتاب را ضمیمه می‌کنیم و وقتی بهای تمام شده را محاسبه می‌کنیم در می‌یابیم هزینه‌های انجام شده در تیراژ سرشکن شده و خیلی بر بهای قابل پرداخت مصرف‌کننده اثر زیادی نداشته، اما از سوی دیگر اثر جذاب‌تر شده و انتخاب را برای مخاطب آسان‌تر و فروش محصول را روان‌تر کرده است، این ایده‌ایست که در دنیا به کار گرفته می‌شود و ما هم از این روش‌های مرسوم صنعتی تجاری در کار خودمان استفاده می‌کنیم.

گرانی کاغذ و در امتداد آن گرانی کتاب

حمزه‌زاده در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سوال که گرانی کاغذ لطمه‌ای به کار انتشارات زده و تاثیری داشته، بیان کرد: قطعا ما هم مجبور شدیم در برخی کتاب‌ها افزایش قیمت را پذیرفته و اعمال کنیم، اما تلاش داریم با یک شیب ملایم و در طول زمان این اتفاق رخ دهد که آن شوکی که ممکن است در یک افزایش ناگهانی رخ دهد برای مشتریان ما صورت نپذیرد.

برخی کتاب‌هایی که سوره مهر، حدود 20 تا 30 درصد زیر قیمت کتاب‌های مشابه بازار است

وی گفت: شاید افزایش دو برابری فروش کتاب‌های ما در سه‌ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته هم مربوط به همین موضوع باشد که ما قیمت‌ها را زیاد افزایش ندادیم و افزایش تیراژ فروش در مجموع داشتیم و از این طریق (بالابردن میزان فروش و کم کردن حاشیه سود) توانستیم به نوعی قیمت کتاب‌ها را کنترل کنیم.

به گفته حمزه‌زاده، برخی کتاب‌هایی که ما در حال حاضر وارد بازار می‌کنیم، بین 20 تا 30 درصد زیر قیمت کتاب‌های مشابه بازار است.

پیشنهاد برای کاهش قیمت کاغذ/ انتخاب مواد اولیه مناسب

این مقام مسئول در ادامه پیرامون کاهش قیمت کاغذ ابراز داشت: باید مواد اولیه مناسب برای کتاب‌ها انتخاب کنیم، اگر تنها به عنوان یک مولفه موثر از مصرف کاغذهای خارجی تا حد ممکن دوری کنیم و به سمت مصرف کاغذهای داخلی روی آوریم در هزینه‌های کاغذ حدود 50 درصد صرفه‌جویی کرده‌ایم.

وی در این راستا اینگونه ادامه داد که، اگر این حساب را کنیم که کیفیت کاغذ خارجی که مصرف می‌شود بیش از حد مورد نیاز کتاب‌هایی است که منتشر می‌کنیم، این موضوع را مخاطب هم می‌پذیرد، مخاطب نباید بهای مواد اولیه گرانی را بپردازد که عملا از آنها در مرحله نهایی کالا استفاده نمی‌کند و می‌تواند با اقلام و مواد اولیه داخلی ارزان‌تر کتاب عرضه شود که مخاطب هم توان خرید بهتری داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس